måndag 19 november 2012

Läkarbesök

Hej!
 
Idag har jag varit hos läkaren. Under några veckor har jag känt en olustig känsla i ena bröstet, ungefär som mjölkstockning fast jag inte ammar, därför beslutade jag mig för att åka och träffa en läkare. Tyvärr så kände dom också något som kanske inte är så bra så nu väntar undersökning på Sahlgrenska. Skönt tycker jag att de ska utreda vad det är så man slipper oroa sig i onödan.
 
 Jag uppmanar alla kvinnor att då och då undersöka Era bröst.
Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor och de flesta blir friska efter behandling om det upptäcks i tid. Nu menar jag inte att jag har något sådant allvarligt men jag tycker det är oerhört viktigt att man kolla upp så fort man känner att något är fel.
 
Kollade upp på 1177.se infon nedan:

Självundersökning av brösten

Illustration på en kvinna som undersöker sitt bröstNär man själv känner igenom brösten regelbundet lär man sig hur de brukar kännas och kan lättare märka förändringar.Brösten är ofta lite knöliga och ojämna och många kan tydligt känna bröstkörtlarna. I samband med klimakteriet blir brösten mjukare eftersom bröstkörtlarna då tillbakabildas.
Innan klimakteriet kan dagen efter mensens sista dag vara en bra dag för självundersökning, eftersom brösten brukar vara mjuka och lätta att undersöka då.
Det är lättast att känna ojämnheter i duschen när brösten är intvålade. Lyft armen, känn igenom bröst och armhåla med raka fingrar och ett lätt tryck.
Undersök så här:
Ilustration som visar hur man ska undersöka sitt bröst med små cirklande rörelser
  • Se på brösten i spegeln. Lyft armarna och titta på bröstens form, om huden är jämn, och om den har sin vanliga färg. Ser bröstvårtorna ut som vanligt och följer de med när man lyfter armarna?
  • Ligg ner och känn. Lägg upp armen under huvudet så att bröstet och armhålan ligger fritt. Känn med den andra handen igenom bröstet och armhålan med raka fingrar och lätt tryck. Gör små cirklande rörelser i flera varv runt bröstet. Börja med bröstvårtan och flytta sedan ut fingrarna någon centimeter och känn varv efter varv. Avsluta i armhålan.
 
Nu till något roligare=)
 
Ikväll så ska jag och min nya träningskompis Lisa till sportlife i Torslanda och bränna lite kalorier och få upp flåset. Jag hoppas att det ska hjälpa mig mot min trötthet och det är så skönt efter att man tränat tycker jag så det är värt att springa nån kilometer på bandet och sen köra lite styrka!
 
Tycker det ska bli såååå roligt!!!
 
Ha en fin eftermiddag!
 
Kramar
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar